Centralbibliotek.dk Kontakt

Opgavekrav /

HTX opgaver

DIHO - Dansk-Idéhistorieopgaven i 2.g

I 2.g skrives en opgave i fagene Dansk og Idéhistorie. De to fag laver et fælles undervisningsforløb, hvor eleven får viden om temaet for opgaven. Eleven vil også lære noget om at arbejde kildekritisk, opbygge en opgavebesvarelse og at lave kildehenvisninger, litteraturlister og noter.

Temaet vælges af lærere, og det kunne fx være temaer som ”Krigen som retorik og teknologi”, “Det moderne gennembrud” eller ”Demokratiet og Internettet”.

Eleven får 12 timer til at skrive selve opgaven.

Studieretningscasen i 2.g

I slutningen af 2.g skal eleven lave en Studieretningscase. Det er en opgave, som starter med, at eleven får et materiale udleveret fra sin lærer.

Materialet udgør den egentlige case, og det kan for eksempel handle om en specifik problemstilling som fx bæredygtighed, sundhed eller arbejdsmiljø.

Ud fra materialet skal eleven så formulere et problem, som der kan arbejdes fagligt med.

Opgaven skal fylde 8-10 sider, og der bliver afsat 12 timer til opgaven.

SOP - Studieområdeprojektet 3.g

Studieområdeprojektet (SOP) er en stor skriftlig opgave, som du skal lave i løbet af 3.g. Projektet skal have et omfang på 15-20 sider. Eleven får 10 dage til at skrive selve projektet, og i de 10 dage vil der typisk også indgå vejledning og tid til at lave undersøgelser, prototyper eller eksperimenter.

I studieområdeprojektet skrives i to fag. Ét af dem skal være på A-niveau, og der skal også indgå mindst ét studieretningsfag, men ellers er der frit valg mellem de fag, eleven har eller har haft på HTX.

Eleven skal søge relevant litteratur om emnet, sætte sig ind i ny viden, udføre undersøgelser, opstille eksperimenter og formidle det hele i selve studieområdeprojektet.

Vejlederen vil lave en endelig opgaveformulering.

I læreplanen kan man orientere dig i fagenes kernestof og faglige mål:
www.uvm.dk/gymnasiale-uddannelser/fag-og-laereplaner/htx-laereplaner

Kilde: www.studienet.dk/guide-til-gymnasiet/de-store-opgaver/htx